Luis Terkel, poznati američki pisac, istoričar i glumac, dobitnik Pulicerove nagrade za knjigu “The good War – An Oral History of World War II” interesovao se i za pitanje rada i kakav značaj rad ima u životu ljudi.
U svojoj, možda i najpoznatijoj knjizi – “Working”, ovaj autor iznosi neverovatan pogled na poslove i ljude koji ih obavljaju. Knjiga je sastavljena od preko stotinu intervjua, pokrivajući različite profesije – od grobara do direktora studija. Ova knjiga pruža uvid u osećanja ljudi o njihovom radnom životu kao i relevantan pogled na to kako se posao uklapa u američki način života.
Terkel je 1974. godine pozicionirao smisao kao pandan finansijskoj kompenzaciji u motivisanju američkih radnika. Tokom svog istraživanja upoznao je svega nekoliko njih koji su zaista uživali u svom poslu. Terkel je primetio jedan zajednički atribut: Svi oni su našli smisao i zadovoljstvo u svom poslu i to im je bilo bitnije od same plate.
Gotovo pola veka kasnije nova istraživanja dala su iste rezultate – Meaning Is the New Money.
Do danas, poslovnim liderima nedostajala su dva ključna podatka, koja su im bila potrebna, da bi došli do zaključka da je smisao taj koji pokreće produktivnost. Prvo, svaki posao zavisi od sposobnosti prevođenja smisla, kao apstrakcije, u dolare. Postavlja se pitanje – koliko značajan posao za nekoga ustvari vredi? Koliko je investicija u ovoj oblasti opravdano da bi se ostvarili obećani prihodi?
I drugo: kako organizacije mogu zaista da podstiču smisao?
U istraživanju o tome koliko je zaposlenima bitan posao koji obavljaju i da li obavljaju posao koji vole, u kome je učestvovalo 2.285 američkih profesionalaca, iz 26 industrija i različitih platnih razreda, pokazalo je iznenađujući rezultat koliko je smisao posla zapravo bitan ljudima.
Novac i pravi smisao značajnog posla
9 od 10 zaposlenih voljni su da se odreknu dela svog životnog prihoda u zamenu za posao koji vole i koji će im značiti. Kada se uporede sve starosne i platne grupe, veći je procenat ljudi koji su čak voljni da plate da bi obavljali posao koji vole i koji ih ispunjava.
A sada pitanje od milion dolara – koliko je smisao ustvari značajan za zaposlenog?
Ako možete da nađete posao koji će vas ispunjavati, koliko biste bili spremni da se odreknete od vaše trenutne plate da biste radili taj posao?
Istraživanja su pokazala da su ljudi voljni da potroše više novca na smisleniji posao, nego na podizanje krova nad glavom, i zato lista neophodnih stvari za život u 21. veku bi trebalo da bude ažurirana: hrana, odeća, krov nad glavom – i posao koji će da nas ispunjava.
Drugo veoma bitno pitanje jeste: Koliko je organizacijama važno da li njihovi zaposleni vole svoj posao?
Saznali smo da zaposleni, koje vole svoj posao, provedu u proseku sat vremena duže na poslu i svoj godišnji odmor skraćuju u proseku za dva dana i na ovaj način omogućavaju povećanje produktivnosti.
Takođe, saznali smo da zaposleni koji smatraju da je njihov posao smislen, u 69% slučajeva ne planiraju da daju otkaz u narednih 6 meseci i zbog toga imaju duži radni staž u proseku za 7,4 meseca u odnosu na zaposlene koji ne vole svoj posao.
Izazov i prilika
Uprkos mnogim prednostima smislenog posla, kompanije ne uspevaju da ga obezbede. Istraživanja su pokazala da ljudi smatraju da njihov posao nije ni upola značajan koliko bi stvarno trebalo da bude. Takođe, svega 1 od 20 ispitanika izjavio je da je njegov posao za njega značajan.
Kako da kompanije stvore smisao? Neki od predloga su sledeći:
Mreže socijalne podrške koje stvaraju zajednički smisao
Zaposleni koji na poslu imaju podršku, osećaju se zadovoljnije i imaju veću volju za rad. Osećaj za kolektiv i kolegijalnost jača kulturu kompanije i povećava zadovoljstvo zaposlenih.
Organizacije bi trebalo da ohrabruju svoje menadžere da razgovaraju sa zaposlenima o tome šta oni smatraju značajnim u poslu i da podele svoje mišljenje sa njima. Menadžeri bi takođe trebalo da odvoje vreme na sastancima da razgovaraju o trenutnim projektima kompanije i njihovoj svrsi i budućim namerama. Zaposleni mogu lakše da vide smisao svog rada kada se ciljevi projektnog tima vežu za širu viziju kompanije.
Prisvajanje ovakvih promena bi možda zahtevalo određenu obuku menadžera kao i podsticanje tih aktivnosti jer na taj način mogu da izgrade jak kolektivni duh između zaposlenih.
Učinite svakog radnika znalcem
Istraživanja su pokazala da radnici koji primenju teoretsko i praktično znanje i koji rade na sebi, svoj posao smatraju značajnim i bave se onim što vole, a upravo takvi radnici doprinose profesionalno rastu kompanije. Takvi radnici su inspirisani vizijom koju njihove organizacije teže da ostvare jer kada radnici doživljavaju rad kao nešto za šta su potrebni znanje i veština, rad ima više smisla.
Obuke i mentorstvo veoma su značajni alati koji pomažu zaposlenima da savladaju svaku prepreku i pronađu inspiraciju za posao koji obavljaju.
Druge vrednosti koje je takođe bitno naglasiti jeste lični rast – prilika da dosegnete nove kreativne nivoe, a u ovom slučaju bi se to odnosilo na profesionalni rast. Rad dominira našim vremenom i našim stanjem uma, zbog toga za uzvrat očekujemo da ćemo naći ličnu vrednost iz tog truda i napora koji ulažemo. Menadžeri i organizacije treba da podrže zaposlene u ličnom razvoju i rastu.
Ko više teži smislu?
Ne smatraju svi ljudi da je njihov posao bitan i značajan. Stariji zaposleni, na osnovu istraživanja, više vole svoj posao od mlađih kolega. Osobe koje imaju decu za 12% više smatraju svoj posao značajnim nego osobe koje nisu roditelji. Takođe, osobe koje se bave medicinom, edukacijom, obrazovanjem ili socijalnim poslovima, pronalaze više zadovoljstva u svom poslu od osoba koje se bave administracijom ili transportom.
Obezbedite više mentora za mlađe kolege. Nemojte da mislite da kolege koje su manje obrazovane nemaju odlične ideje za unapređenje poslovanja. Oni treba da budu primarni zaposleni kojima treba mentor kako bi im pružio podršku i da bi shvatili da su baš oni ti koji mogu da doprinesu uspehu kompanije.
Davanje smisla samom poslu
Stari ugovor o radu između poslodavca i zaposlenog – jednostavna razmena novca za rad – to vreme je prošlo!
Umesto toga, došlo je vreme u kome ljudi traže smisao i važnost u poslu, a za uzvrat će kompanijama pružiti svoje znanje i posvećenost. Oni se čak ni ne nadaju da će njihov posao biti smislen, oni to očekuju – i spremni su da skupo plate da ga imaju.
Posao sa smislom ima samo prednosti. Zaposleni su vredniji, a sve manje njih daje otkaz i okreću se kompanijama koje podržavaju napredovanje i razvoj.
Vrednost smislenog rada, kako za zaposlene, tako i za organizacije, čeka da bude zapažen i uključen u radne aktivnosti za one organizacije koje su spremne da prepoznaju njegovu važnost.
*Tekst je preuzet sa HBR i adaptiran za potrebe ovog bloga.