Iako važna, digitalna transformacija ne daje svuda dobre rezultate. Konsultantska kompanija “McKinsey & Company” je u oktobru 2018. objavila rezultate istraživanja o primeni digitalne transformacije koji nisu ohrabrujući. Možda je razlog za ovakve rezultate upravo trajanje procesa tj. rezultati se ne mogu videti „preko noći“.
Godine istraživanja o transformacijama pokazale su da je stopa uspeha ovih napora dosledno niska: manje od 30 posto uspeha. Od 1793 učesnika istraživanja, njih 1521 je učestvovalo bar u jednom procesu digitalne transformacije u proteklih pet godina. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da se digitalne transformacije implementiraju teško. Samo 16% ispitanika kaže da su digitalne transformacije njihovih organizacija uspešno poboljšale performanse i da su ih opremile da održe promene u dugoročnom periodu. Dodatnih 7% kaže da su se rezultati poboljšali, ali da ta poboljšanja nisu održana. Ali, kao što smo gore napomenuli, za transformaciju je potrebno vreme i brojni činioci.
“McKinsey & Company” je činioce uspešnosti digitalne transformacije podelio na:
- Lidere koji su digitalno pismeni i shvataju važnost i korist transformacija
- Radno okruženje koje je spremno za radnu snagu budućnosti- mlade generacije
- Osnaživanje i ohrabrivanje ljudi da rade na nove načine
- Dnevno uvođenje novih alata za digitalnu nadogradnju
- Česta komunicija putem tradicionalnih i digitalnih kanala.
Koje pouke možemo da izvučemo iz ovog istraživanja?
Prvo, organizacije imaju tendenciju da gledaju prema unutra kada počinju sa digitalnom transformacijom. Najčešće citirani cilj digitalnih transformacija je digitalizacija operativnog modela organizacije, koji navodi 68% ispitanika. Manje od polovine kaže da je njihov cilj bilo pokretanje novih proizvoda ili usluga ili interakcija sa eksternim partnerima putem digitalnih kanala. Osam od deset ispitanika kaže da su njihove nedavne promene uključivale ili višestruke funkcije ili poslovne jedinice ili celo preduzeće. Usvajanje tehnologija svakako igra važnu ulogu u digitalnim transformacijama. U proseku, ispitanici kažu da njihove organizacije koriste 4 od 11 tehnologija koje smo pominjali u istraživanjima. Istovremeno, rezultati uspešnih transformacija pokazuju da ove organizacije primenjuju više tehnologija nego što to čine drugi. Organizacije sa uspešnim transformacijama više od drugih koriste sofisticiranije tehnologije, kao što su veštačka inteligencija, internet stvari i napredne tehnike učenja.
Komitet za inovacije
Kompanije koje žele da pronađu ili održe svoju poziciju na tržištu uslovljene su da inoviraju i implementiraju tehnologiju kroz digitalnu transformaciju. Pre svega, potrebno je da top menadžment i lideri kompanije razumeju i prihvate neophodnost ovih procesa. Jedna od osnovnih vrednosti naše Kompanije je inovativnost. Tako je u našoj Kompaniji nastala i pozicija menadžera za inovativne projekte koji koordinira rad Komiteta za inovacije, čiji je zadatak da predlaže, razmatra i uvodi inovacije u internom i eksternom poslovanju. Osim kroz rad Komiteta za inovacije, kompanija podstiče i razvoj startapova, koji su po svojoj definiciji inovativni, preko programa Delta Biznis Inkubator, koji su inicirali Mladi lideri.
Proces
Da li je lako implementirati inovacije i nove tehnologije u kompaniji? Ni malo, jer ovi procesi zahtevaju vreme, posvećenost i podršku zaposlenima. Uvođenjem Office-a 365, SAPa ili bilo kog novog programa započinjete proces digitalne transformacije. Zaposleni u početku imaju utisak da im nova tehnologija više odmaže nego što pomaže, jer je prirodna reakcija ljudi da se opiru promenama, ali kada savladaju mogućnosti koje nova tehnologija pruža, postanu svesni koristi koja se ogleda pre svega u većoj funkcionalnosti, bržem i lakšem obavljanju poslova. Na primer: prilikom uvođenja Office-a 365, za zaposlene su organizovana predavanja, radionice na kojima su uz instruktora mogli da testiraju i probaju funkcije ovog okruženja, priručnici i on-line predavanja. Proces učenja i dalje traje. Primena novih alata se najbolje vidi kroz to što su naše koleginice i kolege Mladi lideri uz pomoć Office 365 osmislili aplikacije koje se u Kompaniji koriste za interno naručivanje hrane, prijavljivanje ideja za unapređenje poslovanja koje se razmatraju na sastancima Komiteta za inovacije.
Da rezimiramo: za digitalne transformacije je potrebno vreme – prelazak iz jednog stanja u drugo je proces. One nemaju „iskru“ koju ima inovativnost, već samo drže korak sa tržištem koje postavlja standarde.
Kroz nove procese učimo, ali treba imati na umu da koliko god inovacije podrazumevale kreativnost, potrebno je da se ovi procesi organizuju sistematično kako bi „zaživeli“ u praksi. Potrebno je da smo spremni na greške u procesu, jer sve što je novo sa sobom nosi i određene rizike, ali te greške treba posmatrati kao šansu za unapređenje.
Nadica Milanović, Menadžer za inovativne projekte