Najčešće pitanje koje ljude muči kada razmišljaju o električnim vozilima je
KOLIKO MOGU DA PREĐU?
Niko ne želi da vozi auto pod stresom da će ostati bez energije. U Srbiji je to posebno problem jer naša mreža infrastukture ne podržava električna vozila a mreža punjača je tek u razvoju.
A svet?
Zapadne zemlje su svetlosnu godinu ispred nas. Ako vas put nanese u Oslo, gde sam bio na konferenciji o strategiji globalnog razvoja i najnovijih tredova u svetu kada su električna vozila u pitanju, videćete pravu primenu svega za šta vredno i marljivo rade zaposleni u BMW-ovoj fabrici u Lajpcigu.
Kako izađete iz aviona, neće proći više od dva do tri minuta i videćete BMW i3. Taxi koji će vas voziti do hotela skoro sigurno će biti hibridno vozilo. Samo je pitanje trenutka kada ćete shvatiti da to što osećate nesvakidašnji mir dok se šetate ulicom je posledica tišine jer je 85% vozila električno ili hibridno.
Taj podatak nije ni malo čudan za zemlje zapadne Evrope jer su subvencije države i benefiti za vožnju električnih vozila perfektni.
Na primer, odlučite li da kupite električno vozilo u Holandiji, država će vam pomoći u vidu subvenije od 4.000eur (u nekim zemljama ovaj iznos ide do čak 7.000eur). Cena registracije je tolika da je ne treba ni pominjati. Besplatno ćete parkirati bilo gde pa čak i u strogom centru grada. Vozićete žutom trakom bez rizika od kazne (sada se ovaj benefit u nekim zemljama ukida jer je broj električnih vozila toliko narastao da je benefit izgubio smisao). Imaćete na raspolaganju garaže i parkinge sa nepreglednim nizovima punjača na kojima je punjenje naravno besplatno.
Da se vratimo na pitanje – dokle ćete stići sa ovakvim vozilom?
Uzeću za primer BMW i3 koji je prvenstveno osmišljen i napravljen kao gradsko vozilo, a ne za duža putovanja. Kao takav, potpuno ispunjava potrebe dnevne gradske vožnje.
Deklarisani domet potpuno napunjenog vozila je 300km sa najnovijom baterijom od 120Ah.
U zavisnosti od uslova vožnje domet može varirati. Ukoliko je u vozilu uključen klima uređaj od dometa će vam biti uskraćeno okvirno 35km. Sa isto toliko kilometara će se počastiti i grejanje kabine ukoliko vozilo u dodatnoj opremi ima opcional toplotna pumpa. Ukoliko za toplotnu pumpu niste izdvojili prilikom kupovine vozila okvirno 800eur, grejanje kabine će oduzeti okvirno 80km. Ukoliko se odlučite za grejače sedišta dobićete i grejače baterije koji rade nezavisno od toga da li je grejanje sedišta u tom trenutku aktivno. Ovaj sistem je podešen da umanji negativne efekte hladnog vremena na domet.
Punjenje
Postoje 3 mogućnosti punjenja ovog vozila:
Mogućnost br. 1
Na kućnoj utičnici (nije dozvoljeno punjenje preko produžnog kabla!). Uz vozilo se dobija poseban adapter koji služi za kućno punjenje. Kućno punjenje traje u zavisnosti od stabilnosti napona mreže okvirno 10h.
Vozilo koje napunite od 0km do potpune napunjenosti će zadužiti vaš račun za struju za oko 250din.
Za ovako napunjenim vozilom prosečan srpski vozač ima “zalihe” kilometara za 5 dana.
Ukoliko vas brine da li ćete sa potpuno napunjenim vozilom imati dovoljno kilometara za jedan dan, računica je prosta: prosečna brzina kretanja u beogradskim gužvama je 27km/h. Dakle, da biste za jedan dan potrošili sav kapacitet baterija, potrebno je da vozite bez prestanka 10h!
Mogućnost br. 2
Druga vrsta punjenja je na tzv. AC punjačima kojih u Beogradu trenutno ima oko 25. U ovom momentu se punjenje na ovim punjačima ne naplaćuje i traje oko 3,5 sata.
Raspoređeni su veoma mudro pa dok kupujete u šoping centu ili ste ostavili vozilo na parkingu dok nešto završavate po gradu, kad se vratite, vozilo će biti “sito”.
Ovakav punjač možete ugraditi i u svojoj garaži ili kući ukoliko za to postoje mogućnosti (min. trofazna struja, 16 ampera po fazi).
Cena punjača je 1100eur.
Treba računati i na trošak dovođenja instalacija i dodatne opreme do mesta punjenja. Za ovu vrstu punjenja prilikom poručivanja vozila treba izdvojiti dodatnih 1300eur.
Mogućnost br. 3
Treća vrsta punjenja je isključivo na javnim punjačima (DC punjenje) i vozilo će biti spremno za pokret sa punim “rezervoarom” za 30min. Za ovu mogućnost punjenja prilikom poručivanja vozila potrebno je izdvojiti dodatnih 700eur.
NAPOMENA: sve navedene vremenske vrednosti se odnose na napunjenost do 80% nakon čega se usporava punjenje u cilju prevencije pregrevanja baterije.
Detaljnu mrežu punjača možete pronaći ovde.
Jednostavno, bolji je!
Benefiti tokom korišćenju ovog vozila jednaki su nevezano za deo planete u kojem koristite vozilo: servisni interval od dve godine bez obzira na pređenu kilometražu.
Matematika kaže da u Srbiji svaki kilometar električnog vozila, gledajući troškove goriva, košta u proseku 13 puta MANJE nego pređeni kilometar sa benzinskim ili dizel vozilom.
Servis se radi ređe nego na velikoj većini vozila (na dve godine) i košta okvirno 23.000 RSD. Benefit očuvanja prirode nije trenutan ali nema vrednost koja se novcem može izraziti.
Osim toga, vozilo ima sistem tzv. regenerativnog kočenja. Naime, prilikom svakog otpuštanja papučice gasa osetićete određeni otpor i imaćete osećaj intenzivnijeg usporavanja u poređenju sa drugim vozilima. Ovo nije razlog za brigu, vozilo na ovaj način vraća kinetičku energiju i pretvara je u električnu i daje vam dodatne kilometre za vožnju.
Osećaj u vožnji je blagotvoran. Gledaćete vozače pored sebe koji su u stresu i grču zbog čekanja u koloni i gradske verve dok vi sedite u miru i tišini uz omiljenu muziku u pozadini.
Odjednom ćete postati tolerantniji, propuštaćete poneko vozilo više nego ranije ali ako budete želeli da osetite ubrzanje, koje do sada nikad niste osetili, ovo vozilo će vam to sa zadovoljstvom priuštiti. Istog momenta kada stisnete papučicu gasa, sva snaga vam je na raspolaganju u milisekundi.
Nećete moći da se odbranite od znatiželjnih pogleda, zaustavljanja u saobraćaju od strane nepoznatih osoba, odgovaranja na pregršt pitanja- benefit ili ne? Zavisi od vašeg karaktera 🙂
Aleksandar Anić
Prodajni savetnik za BMWi i hibridna vozila, Delta Motors