Iako trendovi u svim oblastima u Srbiji dolaze sporije nego u razvijenijim delovima sveta, tehnologija je ušla u sve sfere našeg života, a internet ima i koristi više od polovine svetske populacije.
Mada će mnogi govoriti o negativnim posledicama, o tome kako se udaljavamo jedni od drugih, postajemo zavisni od uređaja i sve postaje ubrzano i veštačko, važno je da negujemo kuluturu u kojoj se novitetima, tehnologiji i digitalizaciji ljudi raduju i rado isprobavaju nove mogućnosti koje one donose.
Na jednoj konferenciji kojoj sam prisustvovala predavač je postavio pitanje nakon kojeg smo se svi zamislili. Pitanje je glasilo: kada se probudite, šta je prvo što dotaknete? Da li je to vaš partner/partnerka ili vaš mobilni telefon?
U tom malom (ili ne tako malom) uređaju žive sve naše obaveze, svi naši prijatelji, alati, mejlovi, planovi, šifre, kontakti. Ukoliko neki zadatak ili događaj ne ubacimo u svoj kalendar i ne namestimo da nam telefon zvoni i podseti nas, dešava se da potpuno zaboravimo da negde treba da odemo ili da nešto uradimo. Tradicionalna kancelarija sa radnim stolom i računarom nam više nije neophodna da bismo radili. Posao možemo da završimo sa bilo kog mesta, dovoljan nam je samo pametni telefon koji je već neko vreme kompjuter u malom.
Sadržaj
U svetu komunikacije, digitalizacija i tehnologija nam je dala širok spektar alata i mogućnosti za deljenje informacija na mnogo različitih načina. Obogatila nam je forme izražavanja, jednosmernu komunikaciju prebacila u dvosmernu i višesmernu, sve ljude pretvorila u kreatore sadržaja, proizvela mnogo novih zanimanja, približila i spojila ceo svet. Pričanje priča postalo je mnogo kreativnije. Ono što je ostalo isto i čak još bitnije nego bilo kad ranije je sadržaj. Bez obzira na to na koji kanal komunikacije izaberemo, sadržaj je ključan i mora biti kvalitetan i koristan publici. PR tekstovi i saopštenja su odavno izašla iz mode, sada se pišu „native“ tekstovi i kreira pre svega zanimljiv i koristan sadržaj. Brend više nije u centru pažnje i komunikacije već je korisnik i ono što je njemu potrebno i korisno da sazna.
Alati
Koristimo digitalne platforme kao temelj našeg poslovanja i zahvaljujući njima možemo da zaposlenima omogućimo više slobode i fleksibilnosti. Uvođenje Cloud sistema i Skype for business-a u naš poslovni sistem smanjili smo broj poslatih mejlova u jednoj godini sa 42.953.879 na 22.692.692. Izgradnja poslovne kulture u kojoj su zaposleni povezaniji nego ikad pre iako nisu fizički na istom mestu i obezbeđivanje odgovarajuće IT infrastukture da to podrži dovela je do mnogih benefita i za poslovanje i za zaposlene. Zahvaljujući Cloud sistemu, zaposleni imaju pristup svim fajlovima koji su na poslovnom računaru sa bilo kog računara bilo gde u svetu. Zato sada možemo da im omogućimo rad od kuće i mnogo više fleksibilnosti nego ranije.
Trendovi
Ako tehnologiju koristimo na pravi način i kontinuirano edukujemo ljude i motivišemo ih da prigrle nove alate, usvoje ih i koriste, benefiti su znatno veći od mogućih negativnih posledica.
Najpopularniji kanal komunikacije u Srbiji nije Facebook kako možda većina misli, već YouTube. Popularnost video sadržaja raste već godinama i komunikacija osim što je uveliko prešla na digitalne kanale, prelazi u video sadržaj. Internet, društvene mreže i hiperprodukcija sadržaja i informacija dovele su do toga da reklame, da bi ih ljudi ogledali, moraju da budu sve kraće. Instagram video od jednog minuta je sada već postao predug. Mnogi TV formati se prebacuju na youtube, a tekstovi se obogaćuju videima.
Inspiracija
Duže forme nisu izumrle, ali su u digitalnom svetu karakteristične za blog. Tu je posebno važan kvalitet i vrednost koju tekstovi pružaju čitaocima. U želji da delimo znanje, korisne savete iz našeg poslovnog iskustva, ali i priče o razonodi, interesantnim hobijima i van poslovnim aktivnostima, pokrenuli smo blog „Posao i druge priče“. Uspešnih i inspirativnih poslovnih priča imamo mnogo i želimo da ih delimo sa drugima. Poslovni i privatni život se prepliću i zato se na našem poslovnom blogu mogu naći i „druge priče“: o životu, druženju, sportu i ostalim aktivnostima koje nas spajaju i doprinose tome da budemo zdraviji, efikasniji, uspešniji u poslu i u životu.
Ostaju otvorena pitanja koliko ćemo i na koji način uposliti i dozvoliti veštačkoj inteligenciji, chat botovima, robotima i drugim trenutnim i budućim digitalnim rešenjima da se umešaju u naš život i poslovanje i komuniciraju sa našim potrošačima, klijentima. I dalje verujem da smo mi vlasnici a ne robovi tehnologije i da moramo da isprobavamo i uzimamo najbolje od svega što se nudi i modifikujemo sve ono što nam ne odgovara dok ne dođemo do rešenja koje će nam najviše koristiti.
Ana Brzaković, Direktor, Komunikacije