Posao i druge priče
  • Delimo znanje
  • Naše priče
    • Šta radimo kada ne radimo
    • Tašna i mašna
  • Od srca
  • Zašto da nam ostavite email
  • Kontakt
Posao i druge priče
  • Delimo znanje
  • Naše priče
    • Šta radimo kada ne radimo
    • Tašna i mašna
  • Od srca
  • Zašto da nam ostavite email
  • Kontakt
Delimo znanje,

Nisu sve jabuke iste!

sliced apple

Da li ste ikad sreli kupca koji kreće u nabavku novog automobila tako što ulazi u prvi salon i traži da mu daju „neki auto“? Ili ipak zna da li je pošao po „fiat“, „reno“, ili „bmw“?
Da li u supermarketu kupujemo „koka kolu“, odnosno ko više voli „pepsi“, ili stavimo u korpu„bilo koje negazirano piće“?
Ako je odgovor ne, a jeste, zašto većina nas kada ode na pijacu ili u piljaru, jednostavno traži „jabuke“?

Da li su zaista sve jabuke iste i da li ova dugo sticana navika polako odlazi u istoriju?

Zaštićeni znak

Jabuka je odvajkada deo svakodnevice čoveka. Smatra se da potiče iz srednje Azije, sa područja oko Kazahstana i Irana. Vremenom, i upornom selekcijom i ukrštanjem, stiglo se do toga da danas postoji skoro 10.000 vrsta. Međutim, tek pre tridesetak godina sazrela je u potpunosti svest da sve jabuke nisu iste.

Sa jedne strane, proizvođači su shvatili da jedan broj kupaca traži jabuku koja im se sviđa i spreman je da za to plati više. Sa druge strane, ljudima koji su mukotrpno radili na razvoju novih sorti, to je omogućilo da vrednuju svoj rad. Nekada je potrebno i do 20 godina da se dobije poptuno nova sorta, ali prava na nju nisu bila zaštićena. Promena je nastala kada su prava oplemenjivača sorti zaštićena brendom, žigom, zaštitnim znakom.

Tako su nastale takozvane klupske sorte jabuka o kojima smo vam pisali ovde. Nove sorte, koje se gaje po strogo ordređenim pravilima i koje smeju da se sade samo uz dozvolu nosioca licence. 

Stroga pravila

Neko će reći da je „jabuka – jabuka“, ali ono što odvaja klupske sorte to je garantovani kvalitet. Kupci traže određenu boju, ukus, čvrstinu, a trgovci žele i mogućnost dužeg skladištenja. Sve one imaju ujednačen, kvalitetan plod, ali neke su vrlo slatke (brend „kiku“), neke su kiselije („rubens“). Neke imaju manji plod, pa ih zovu „džepnim jabukama, pogodnim za poneti“ (kakav je recimo „ajzak“). U vrlo hrskave sorte spada „modi“, a vrlo sočne su „svitango“. „Pink lejdi“ je jedostavno izuzetna i svojom bojom i ukusom, a „red mun“ ima jednu retku, a atraktivnu specifičnost: njeno „meso“ je potpuno crvene boje!

Kontrola kvaliteta klupskih jabuka ide dotle da su za svaku sortu propisane karakteristike ploda: minimalna i maksimalna veličina, minimalna čvrstoća „mesa“, minimalni sadržaj suve materije. Kad je reč o „pink lejdi“, najpoznatijoj klupskoj jabuci na svetu, ako se proizvodi u Evropi ona mora imati 40% crvene boje. Ako potiče sa južne hemisfere, crvena boja mora biti da prekriva najmanje 60% svakog ploda!

Ipak, ako o ukusima ne treba raspravljati, ono što odlikuje sve klupske jabuke je – jednostavno stalan kvalitet.

Klub odabranih proizvođača

Stvaraoci novih sorti – selekcionari našli su način da zaštite svoj mukotrpni, višegodišnji rad. Niko nema pravo da neovlašćeno prodaje brendirane sorte jabuka, niti da ih sadi, niti da trguje njihovim sadnicama. Sve to se može učiniti samo uz dozvolu nosioca licence. Sadnice se mogu nabavljati samo od ovlašćenih proizvođača sadnica, sa nosiocem licence pravi se plan proizvodnje, uređuje promet i marketing aktivnosti. Ugovorom se definiše i način pakovanja, a ambalažu proizvode samo ovlašćene firme. Kontrola je vrlo detaljna i precizna, jer samo takav pristup garantuje da potrošač uvek dobije isti kvalitet voća.
Kontrola proizvodnje čuva i cenu ovog voća, jer bi nekontrolisano uzgajanje oborilo cenu na tržištu. Samim tim nestao bi i interes stvaralaca novih sorti da se posvete ovom mukotrpnom poslu.


Na kraju, pravo da uzgajaju pojedinu sortu dobijaju samo odabrani proizvođači, koji sticanjem licence postaju i članovi kluba. Trenutno najviše klupskih sorti ima VOG iz Tirola, najveća kooperacija u Evropi. Odmah iza nje je proizvođač iz Srbije, Delta Agrar, koji ima pravo na uzgajanje osam odabrnih sorti: „modi“, „fudži“, „kiku“, „pink Lejdi“, „evelina“, „isak“, „red mun“, „svitango“ i „rubens“.

Ovde je reč o ulasku u ekskluzivno društvo, jer, naprimer „pink lejdi“ mogu da proizvode samo četiri zemlje u Evropi. Sem Srbije to su Francuska, Italija i Španija.

Otkako su se pojavile pre nekih 30 godina, trend stvaranja brendiranih sorti ne jenjava. Danas ih najviše troše najbogatije zemlje: vodeća u Evropi je Velika Britanija, u kojoj samo “pink lejdi” pokriva 12% tržišta, a sve brendirane jabuke ukupno čine čak petinu ukupne prodaje.

Srbija hvata korak u ovoj oblasti. Kada je pre sedam godina organizovana prva berba sorte „modi“ u voćnjaku Delta Agrara u Čelarevu, bilo je to veliko iznenađenje za sve. Danas potražnja za klupskim jabukama u Srbiji raste, ponuda je bogatija nego u većem delu Evrope, a naša zemlja se može pohvaliti da je među retkim izvoznicima ovog plemenitog voća.

Zoran Đogić, Category menadžer,voćarstvo i vinogradarstvo, Delta Agrar

Prijavi se da ti novi tekstovi stizu u inbox

Koristimo MailChimp kao našu marketing platformu. Klikom na “Prijavi se”, prihvatate da se informacije prenesu na ovu platformu. Saznaj više o njihovoj politici privatnosti ovde.

Previous

Budućnost poljoprivrede je “smart”

October 15, 2019
Next

Uputstvo za upotrebu Web Summit-a

November 22, 2019

5 Comments

BizNet

November 7, 2019

Sjajan tekst, jer ipak nije svaka jabuka ista.

Reply

Nina

November 7, 2019

Modi i Pink Lady stvarno su fantastične. Za moj ukus- da čovek ne poželi ništa drugo.
Međutim, da nije Maxi-ja i njihovih respekta vrednih periodičnih sniženja, oko 75% ljudi koje poznajem ne bi ni pomislilo da ih kupi, s obzirom na cenu. Mislite o tome. Uzgred, pričam onekom “srednjem” sloju našeg društva. Koji su, izgledno, Vaši najveći potrošači.

Reply

Danica

November 8, 2019

Pa naravno da nije svaka jabuka ista. Ja i ne znam osobu koja ne zna kakve jabuke hoće.

Reply

Nikola

November 11, 2019

I tako ,
brendirane jabuke nemaju veze s jabukama , a ko ih je jeo pre tih 30 godina to i zna .
Zapravo proizvodjačima brendiranih jabuka treba zabraniti upotrebu naziva jabuka pošto samo oblikom podsecaju na njih.

Reply

Amaja

December 27, 2019

Kako I zašto?

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Related posts

bananas
Delimo znanje,

Banane nisu žute

computer-5711954_1280
Delimo znanje,

Kome najviše (ne) odgovara rad na daljinu?

d
Delimo znanje,

Upornost i strpljenje su srž uspeha – priča o parobrodu i kornjači

0 (1)
Delimo znanje,

Lider se i rađa, i stvara

https://blog.deltaholding.rs/pitajte-deltu/

Najčitaniji tekstovi

  • 5 biznis knjiga koje svako treba da pročita 12.6k views | 1 comment
  • 8 godina Mladih lidera Delta Holdinga 7.9k views | 0 comments
  • Zgrabi tu praksu! 5.8k views | 10 comments
  • Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija 5.8k views | 11 comments
  • 13 sati i 38 minuta 5.1k views | 1 comment

Najnovije vesti

  • Banane nisu žute
  • Kome najviše (ne) odgovara rad na daljinu?
  • Upornost i strpljenje su srž uspeha – priča o parobrodu i kornjači
  • Lider se i rađa, i stvara
  • Paradoks izbora – kada je manje zapravo više?

Najnoviji komentari

  • Dragana on Budite prisutni, korisni, brzi!
  • Admin on Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija
  • Ivan on Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija
  • Dragana on 5 biznis knjiga koje svako treba da pročita
  • Nikola on Mraz u voćnjaku

Arhiva

  • April 2021
  • December 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • July 2020
  • June 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • June 2017

Kategorije

  • Delimo znanje
  • Naše priče
  • Od srca
  • Šta radimo kada ne radimo
  • Tašna i mašna
  • Uncategorized

Meta

  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org

Politika Privatnosti | Politika o kolačićima | Podešavanje kolačića
Blog uređuje: Delta Holding, Sektor za korporativne komunikacije.
Web stranicu izradio i održava: Delta Holding, Sektor IT.
© 2018 Delta Holding. Sva prava zadržana.