Druga po redu Akademija za upravljanje inovacijama organizovana je u prostorijama ICT Hub-a. Na petodnevnoj Akademiji učestvovalo je 40 polaznika iz 25 različitih kompanija i organizacija, a među njima i naša Nadica Milanović, menadžer za inovativne projekte Delta Holdinga, koja vam u ovom tekstu prenosi svoje utiske.
Akademija
Akademija za upravljanje inovacijama ima za cilj da učesnicima pomogne da odgovore na tri najvažnija pitanja kada je reč o inovacijama: ZAŠTO inovirati, ŠTA i NA KOJI NAČIN.
Odgovore na ova pitanja dobili smo kroz brojna predavanja i radionice u kojima smo, na konkretnim primerima, obrađivali teme poput agilne organizacione kulture, lin metode, saradnje kompanija sa startapima i pokretanjem korporativnog startapa, inovacionim ekosistemima, zanimanjima u budućnosti…
Edukatori su svetski i domaći eksperti, sa dokazanim iskustvom i jakom reputacijom u oblasti konsaltinga i upravljanja korporativnim inovacijama. Osim znanja i korisnih informacijama o aktuelnostima u oblasti inovacija, imate priliku da se družite i razmenite iskustva sa zaposlenima iz drugih kompanija.
O inovacijama
Inovacije su oduvek bile važne, kao što su važne danas, kao što će biti važne i sutra. Najčešće, inovacije povezujemo sa tehnologijom, ali inovacije su sva kreativna rešenja koja do sada nisu postajala u praksi poslovanja jedne kompanije – interno ili u odnosu na klijente, partnere, tržišta…
Bez inovacija, kompanije stagniraju, što nije nužno loše ako se opredelite za takav način poslovanja. Ali ako želite da unapređujete i razvijate svoje poslovanje – uvođenje novina je neophodno.
Tržište je danas veoma zahtevno, potrošači žele praktična, jednostavna, kvalitetna i brza rešenja. Kompanije treba da odgovore na njihove potrebe svojim uslugama i proizvodima, a da u isto vreme predvide šta je to što bi potrošačima trebalo, a da toga nisu svesni.
Danas se promene dešavaju brže nego što ljudi mogu da im se prilagode, a opstaju oni koji se najbrže prilagođavaju, ne najveći i najjači.
Nosioci inovacija nisu kompanije već zaposleni – ljudi.
Npr. ako dva tima dobiju iste zadatke i resurse sasvim je moguće da dobijete dva različita rešenja, jer tim čine različiti ljudi koji drugačije razmišljaju i problem sagledavaju na različite načine. Stoga, na pitanje šta je važnije ideja ili tim, odgovor je više nego jasan – TIM.
Kada se govori o spremnosti kompanije da inovira, neophodna je liderska podrška top menadžmenta koja podrazumeva strategiju (šta u poslovanju želimo da unapredimo), alokaciju sredstava i portfolio menadžement. Važan je i organizacioni dizajn, odnosno da iza procesa postoji osoba sa legitimitetom koja će biti most između menadžmenta i projekata i da zaposleni, za svoje angažovanje u procesima inovacija, budu adekvatno nagrađeni. Alati za inoviranje i upravljanje procesima, osiguravaju sistematično vođenje realizacija ideja.
Da bismo imali povratnu informaciju o tome koliko je ideja vredna i izvodljiva, potrebni su nam brzi i jeftini testovi i metrike kojima merimo uspešnost.
Naučene lekcije
• Procesima inovacija pristupite sa najmanjim mogućim rizikom po osnovni posao, kako biste dobili maksimalne rezultate.
• Pokušajte da uskladite promene poslovnog i korporativnog okruženja. Angažujte zaposlene u procesima inovacije, jer kao što smo već pomenuli, nosioci inovacija su ljudi.
• Jedan od načina angažovanja zaposlenih je kroz primenu agilne metodologije koja podstiče timski rad, odgovornost i komunikaciju. Sam proces od ideje do realizacije je otvoren za promenu zahteva tokom vremena trajanja projekta i podstiče stalne povratne informacije od krajnjih korisnika jer se u određenim vremenskim intervalima analizira napredak i uočavaju greške i mogućnost njihove korekcije. Adekvatan odgovor na promene u procesu važniji je od doslednog i upornog držanja zadatog plana.
• Znanje iz prošlosti ne može se koristiti u budućnosti.
• Važne karakteristike inovacija su:
– kontinuirano učenje
– prihvatanje nesigrnosti procesa
– krenuti od manjih ka većim promenama
– kupac je u centru procesa i inovacije sa aspekta kupca posmatraju se kroz potrebe kupca (da li im je ponuđeno rešenje potrebno?), izvodljivost (da li i kako možemo da isporučemo rešenje?) i vrednost ponuđenog rešenja.
– transparentnost procesa
– odnos rezultata u odnosu na uložene resurse
• Pokretanje korporativnog startapa otvara nove mogućnosti za unapređenje poslovanja kompanija. Kompanije sa startapima mogu sarađivati i tako što će koristiti njihove proizvode i usluge ili im obezbediti kompanijske resurse kako bi startapi razvili svoju poslovnu ideju.
Promene
Inoviranje znači drugačiji način razmišljanja. Većina menadžera ima otpor prema promenama, jer to može da znači da će se promeniti način na koji rade npr. 20 godina. Ljudima je potrebno vreme da se prilagode promenama i ako im se nameće nešto za šta nisu spremni, moguće je da se proizvede suprotan efekat.
Rad sa ljudima u smislu praktičnih obuka i pružanja relevantnih informacija je neophodan. Takođe je važno da u realizaciji novih ideja učestvuju zaposleni iz različitih sektora i sa različitih pozicija, odnosno formirati krosfunkcionalne timove spremne na pokušaje, uspehe i greške.
Da bismo bili inovativni ne ugrožavajući redovne poslovne obaveze, potrebno je da kontinuirano učimo i prihvatamo izazove koje nam tržište i potrebe potrošača donose. Činjenica je da niko sa sigurnošću ne može reći kako će poslovanje izgledati za 5 godina.
Do 2022. godine, ne manje od 54% svih zaposlenih imaće potrebu da se prekvalifikuju i usavrše u skladu sa primenom novih tehnologija i načina rada. Neke procene govore da 85% poslova koji će biti potrebni 2030. godine, još uvek nisu izmišljeni tj. danas ne postoje. Statistiku ćemo proveriti za 11 godina.
Želim vam mnogo uspeha u daljem radu!
Nadica Milanović, Menadžer za inovativne projekte
*photo credits: Innovation management academy