Sajmon Sinek, marketing konsultant i čuveni motivacioni govornik, jednom prilikom je rekao: ,,klijenti nikada neće voleti vašu kompaniju, ako je pre toga ne zavole vaši zaposleni“
Ova misao zvuči drugačije od onih koje smo navikli da slušamo kada je reč o biznisu. Ona u jednačinu uspeha ubacuje i srce. Ubacuje emociju. I, naravno, zvuči kao nešto veoma udaljeno od stvarnosti u Srbiji. Još kada se pročita neko od svetskih istraživanja poput onoga koje je Deloit (Deloitte) uradio 2012. godine, a po kome 80% ljudi mrzi svoj posao, čovek ne može, a da se ne zapita da li je Sajmon uopšte znao o čemu priča. Međutim, danas se biznis menja brzinom svetlosti, a mlađe generacije nose sa sobom zahtev o koga je teško oglušiti se – potrebne su im kompanije i poslovi koji ih izazivaju, koji donose strast.
Zdrava pamet kaže da ukoliko naporno i teško radimo, postajemo uspešniji u poslu, a što smo uspešniji, mi smo motivisaniji, angažovaniji i srećniji. Međutim, skorašnja istraživanja na polju neuronauka i psihologije otkrila su ono što mlađe generacije već tako dobro razumeju – a to je da nam je formula u osnovi pogrešna. Kako to navodi Šon Ejkor (Shawn Achor), poznati istraživač sreće sa Harvarda, unutrašnja motivacija i sreća zapravo vode ka uspehu, a ne obrnuto. Kada smo srećni i pozitivno razmišljamo, naš mozak počinje da sagledava širu sliku, vidimo prilike i šanse umesto prepreka (istraživanja Barbare Frederiksen (Barbara Frederickson), postajemo kreativniji, motivisaniji, energičniji, angažovaniji, produktivniji, pa samim tim i uspešniji u onome što radimo. Kada smo pozitivni mi smo daleko češće, kako bi to nazvao Mihalji Čiksentmihalji (Mihaly Csikszentmihalyi), u TOK-u, fokusirani smo samo na ono što radimo, nismo opterećeni strahovima i sumnjama, nismo rastrzani između želje da pokušamo i pretnje da ćemo možda pogrešiti. Mi jednostavno delamo. A to je strast. Takva strast rađa angažovanost, a profit dolazi kao posledica.
Kako PWC navodi, organizacije čiji su zaposleni u većoj meri angažovani, imaju 18% veću produktivnost. Ne čudi onda podatak da sve veći broj kompanija traga za načinima na koje se podiže angažovanost. Jedna od najvećih svetskih konsultantskih kuća, Hej Grupa (Hay Group), navodi da: pitanje da li će zaposleni biti angažovani ili ne, čitavih 50 – 70% zavisi od liderstva, a samo 28% od organizacione klime. Dakle, uticaj lidera je izuzetno jak. Polazeći od ovih i brojnih drugih savremenih koncepata i istraživanja, Odeljenje za razvoj zaposlenih, kreiralo je program Moć pozitivnog liderstva. Kroz ovaj program naši lideri mlađe generacije uče koliko je važno da najpre sebe dobro upoznaju (svoje vrednosti, vizije, ciljeve, lične snage i sabotere), da ovladaju tehnikama upravljanja sobom, da sami postanu inspirisani, ispunjeni i srećni, koristeći svoje pune kapacitete i živeći svoje najbolje ja. Tek na taj način oni druge ljude mogu da razumeju i vode, da im budu primer i inspiracija.
Tokom programa radi se na 6 osnovnih veština pozitivnog lidera:
- Fokusiranost i upravljanje sobom – Pozitivan lider je svestan da su misli, osećanja i ponašanja u velikoj meri automatska i nesvesna. On zna kako da izađe iz začaranog kruga automatizma, postane fokusiran, snažan i proaktivan.
- Kreiranje vizije – pozitivan lider ima jasnu sliku pozitivnog cilja i ume da je iskomunicira ljudima kako bi i oni znali šta je njihova svrha.
- Planiranje i samodisciplina – dobra postavka prioriteta i lična disciplina da se istraje u ostvarivanju svojih ciljeva ključna je za rezultate.
- Građenje odnosa – pozitivan lider ima jak uticaj, jer mu ljudi veruju. Ovakvom lideru su ljudi važni i on ih poštuje. On može da razume, iskren je i radi ono što govori.
- Motivacija i razvoj ljudi – pozitivni lideri vide potencijal u ljudima. Oni svojim zaposlenima ne stoje na putu i iza sebe ostavljaju još bolje lidere.
- Stvaranje timske sinergije – pozitivni lideri stvaraju timove u kojima se neguju različitosti i gde ljudi računaju jedni na druge, zato im je energija veća i postižu više.
Radeći na ovim temama naši lideri mogu da razumeju na koji način sreća i strast s jedne strane, i kompanijski rezultati, s druge, predstavljaju neraskidivu celinu. Oni uče da otkrivajući svoju strast prema poslu, bude strast kod onih kojima rukovode. To je važno, jer zaposleni, njihova energija i angažovanost, predstavljaju motor koji pokreće svaku kompaniju. Nijedno vozilo, ma koliko imalo sofisticiranu navigaciju, jasne ciljeve i zadatke, čvrstu strukturu, kompetentnu izradu, ne može na cilj bez motora.
I na kraju, principe koje smo ovde izložili, svaki lider može i sam da proveri. Neophodno je samo da najpre postavite sebi par iskrenih pitanja: koliko sam kompetentan i strastven, koliko su strastveni moji prvi saradnici, koliko moji zaposleni stvarno vole kompaniju u kojoj rade? Kakav im je nivo energije?
Na skali od 1 do 10 koju bih nam ocenu dao?
A zatim postavite sebi i ono najvažnije pitanje: šta mogu još da uradim ili naučim da bi moj tim “prštao od energije”?I počnite. Uradite to. Zarazite druge strašću.
Istraživanja pokazuju da svi mi imamo različite kapacitete za sreću. To da li ćemo biti više ili manje srećni, zavisi 50% od čiste genetike. Takođe, različite životne okolnosti utiču na nivo sreće. Nauka kaže kako to „da li smo rođeni pod srećnom zvezdom“ čini ipak samo 10% naše sreće. Međutim, dobra vest je da imamo čitavih 40% šanse da utičemo na svoju sreću.
A evo i kako:
1. Sreća nam daje prednost – ako negujemo pozitivan pristup životu, sagledavamo širu sliku, motivisaniji smo i uspešniji.
Neki od načina: počnite da svakodnevno beležite ono što je dobro u vašem poslu, karijeri, životu, budite zahvalni
na tome; počnite da se bavite fizičkim aktivnostima; upišite u kalendar neku aktivnost kojoj se unapred veoma
radujete, mislite o njoj; uradite nešto dobro za nekog drugog; meditirajte…
2. I mozgu je potreban trening – svakodnevno u svakoj situaciji tragajte za prilikama, a ne problemima. Stvarnost je relativna. Dva čoveka jednu istu situaciju vide potpuno različito. Vežbajte pozitivnost.
Neki od načina: Negujte kod sebe mentalne stavove koji vam pomažu da stvari vidite pozitivno. Ako verujete
da ćete uspeti, povećavate sebi šanse za uspeh. Fokusirajte se na svoje kvalitete. I što je još važnije, verujte da uvek
možete da se unapredite.
3. Iz grešaka se uči – loša iskustva koja doživite, iskoristite za učenje, tako ona postaju značajan deo vašeg života.
Neki od načina: kada je teško, kada pogrešite, postavite sebi pitanja: Šta mogu bolje sledeći put? Šta sam
naučio/la iz ovog iskustva?
4. I najduži put počinje prvim korakom – uvek idite za svojim snovima, ali postavljajte realne ciljeve, kako se ne biste blokirali na početku. Kako kaže prof. Piter Bregman (Peter Bregman) sa Harvarda: nikad ne pišite knjigu,
napišite stranu.
Neki od načina: koliko god da je složen projekat koji imate pred sobom, podelite ga na manje korake, a
onda odredite tri prva, najmanja i najlakša koja možete da uradite odmah. Uradite ih!
5. Rođeni smo da se povezujemo – Ako bismo morali da izdvojimo samo jednu, najznačajniju stvar koja utiče na
naš nivo sreće, to bi bili ljudi. Oni su i podrška i radost. Srećni ljudi imaju značajno veći broj socijalnih konaktata i
bolji kvalitet odnosa.
Neki od načina: razmislite o ljudima u vašem okruženju: kolegama, prijateljima, porodici. Ko su ljudi
sa kojima želite da provodite više vremena i kako? Kako još možete bolje da upoznate ljude u svom timu?
Kako možete da doprinesete timskoj sinergiji?