Već godinama startap scena u našoj zemlji raste i razvija se. Sa nekoliko svetski poznatih i uspešnih startapa iz Srbije kao što su Frame, Little blue pot, Happy honey, reklo bi se da je ovaj način poslovanja uveliko poznat i jasan. Međutim, iskustvo nam je pokazalo da među ljudima i dalje postoje nedoumice kada je u pitanju startap i sve u vezi sa njim. Zato smo odlučili da vam ovim tekstom i startap rečnikom otklonimo najčešće nepoznanice.
Šta je startap?
Startup je inovativan biznis koji ima potencijal brzog rasta na velikom tržištu.
Inovativan biznis je onaj koji korisnicima nudi proizvod ili uslugu koji do sada nisu postojali na tržištu, a koji brzo i jednostavno nudi rešenje za njihove potrebe.
Brzi rast i veliko tržište znače da taj biznis ima potencijal da od ideje do vrednosti od nekolika miliona eura (pa do npr. nekoliko milijardi) dođe za 5-7 godina.
Više o startapima pisali smo ovde.
Koja je razlika između malog preduzeća i startapa?
Za početak, startap ne mora nužno da bude firma kao što ni svaka novoosnovana firma nije startap.
Razlike između malog preduzeća i startapa ogledaju se u sledećim karakteristikama:

Šta znači skalabilno poslovanje?
Skalabilnost označava mogućnost rasta startapa, a da se pri tome zadrže sva osnovna svojstva i funkcije.
Jedini način da brzo pridobijete veliki broj korisnika jeste da budete deset puta bolji od drugih koji nude slična rešenja i da imate kapaciteta da za kratko vreme odgovorite velikom broju korisnika. Deset puta ste bolji samo kada ste inovativni, kada na nov, lakši i brži način rešavate probleme korisnika.
Šta je MVP?
Minimum Viable Product (MVP) je termin koji predstavlja najbrži način da se prođe kroz proces kreiranja poizvoda, a sa sobom nosi minimalne, funkcionalne osobine produkta.
MVP vam omogućava da za kratko vreme kreirate proizvod, testirate ga i dobijate povratne informacije.
Za kreiranje MVP-a bi trebalo da znate sledeće:
– koji je cilj kreiranja MVP-a,
– koji su to podaci koje biste želeli da prikupite pravljenjem MVP-a,
– koji faktori pokazuju da li je eksperiment uspeo ili nije,
– da precizno definišete problem koji rešavate,
– šta je minimalno potrebno da uradite da biste dokazali da taj proizvod jeste rešenje datog problema,
– da postavite prioritete – koji zadaci su bitniji, a koji manje bitni,
– da ne trošite previše vremena radeći zadatke koji i nisu toliko bitni,
– da je jednostavnost ključ.
Šta je pitch?
Pitch je prezentovanje poslovne ideje u kratkom vremenskom roku potencijalnim partnerima i investitorima.
Obično traje 3 minuta i za to vreme treba da zainteresujete slušaoca da odvoji svoje vreme za dalju saradnju.
Tokom prezentacije fokusirajte se na:
• Rešenje problema koje nudite
• Na koje tržište ste fokusirani i koji biznis model planirate da primenite tj. kako planirate da zaradjujete od proizvoda?
• Predstavite svoj tim koji je osnovao i razvija startap (uloge članova tima, koje su kompetencije svakog od njih za tu ulogu, relevantna prethodna iskustva i slično).
Koja je razlika između biznis modela i biznis plana?
Biznis model je dokument koji opisuje kako vaša kompanija stvara i isporučuje vrednost koja omogućava ostvarivanje dobiti.
Biznis plan je dokument koji opisuje biznis, njegove ciljeve, strategije, tržište u kome se nalazi i njegove finansijske prognoze.
Ima nekoliko značajnih funkcija, od obezbeđivanja eksternih finansiranja do merenja uspešnosti.
Šta je Canvas?
Business Model Canvas je poslovni alat koji se koristi u procesu razvoja novog ili unapređenja postojećeg biznisa i pomaže vam da, prikupljanjem odgovora na naredna pitanja, unapredite vaše poslovanje:
1. Ko su vaši najvažniji kupci i za koga stvarate vrednost svojim proizvodom?
2. Koji problem rešavate svom kupcu? Koja je osnovna vrednost koju donosite vašem kupcu?
3. Na koji način ćete vaš proizvod ili usligu distribuirati kupcu?
4. Na koji način planirate da uspostavite vezu sa vašim kupcima i kako ćete tu vezu održavati?
5. Na koji način ćete generisati prihode?
6. Koji su ključni resursi koje posedujete? Resursi koje imate mogu biti fizički, intelektualni, ljudski i finansijski.
7. Koje su ključne aktivnosti? Proizvodnja, rešavanje problema ili kreiranje platforme…
8. Ko su vaši ključni partneri?
9. Kako izgleda struktura troškova? (zbir svih troškova koje imate i određuje da li je biznis koji ste zamislili održiv ili nije.)
Sada kada ste upoznati sa osnovnim karakteristikama startapa i terminima koji su vam možda bili nejasni, a imate inovativnu poslovnu ideju, i pitate se ko može da vam pruži potrebne resurse da vašu ideju plasirate na tržište? Gde mogu da se dobiju najbolja znanja iz ove oblasti?
Odgovor je – Delta Biznis Inkubator!
__________
Delta Biznis Inkubator je tu da pruži podršku vašem startapu u vidu znanja, mentorstva stručnog tima i biznis konsultanata, finansija i poslovnih kontakata, sve što vam je potrebno da lansirate svoj startap ka uspehu.
__________
Ovaj program je šansa za vas, koji ste inovativni, radoznali, ambiciozni, uporni. Za vas koji ste motivisani i želite da učite, radite i stvarate. I najvažnije, ovo je šansa za vas koji ne odustajete, za vas koje greška neće pokolebati, već ohrabriti da pokušate ponovo, drugačije.
Prijave su otvorene do 13.maja.
Prijavi se i ti!
Maša Kondić, Asistent za inovativne projekte