Posao i druge priče
  • Delimo znanje
  • Naše priče
    • Šta radimo kada ne radimo
    • Tašna i mašna
  • Od srca
  • Zašto da nam ostavite email
  • Kontakt
Posao i druge priče
  • Delimo znanje
  • Naše priče
    • Šta radimo kada ne radimo
    • Tašna i mašna
  • Od srca
  • Zašto da nam ostavite email
  • Kontakt
Delimo znanje,

Sve što (ni)ste znali o startapu

rsz_vreme_je_sad

Startap – reč koja se poslednjih godina čuje gotovo na svakom koraku, ali čak devet od deset ljudi ne zna šta tačno podrazumeva ovaj pojam.
„Konkurište ovde ako imate startap“, „prijavite svoj startap“, „sjajne prilike za startape“,
„država pomaže i podržava osnivanje startap kompanija“ … su rečenice sa kojima se svakodnevno „sudarate“ u svim ekonomskim i biznis temama i dijalozima.
Šta je u stvari startap i čemu služi?

Zanimljivo je da postoji mnogo definicija startapa. Stiv Blank, autor knjige „The Startup Owner’s Manual“ objavljene 2012. godine, kaže: Startup je privremena organizacija koja traži repetitivan i skalabilan biznis model.
Jasno? Evo, priznaćemo prvi – nama nije.
I ne želimo da se bavimo definicijama, već hoćemo da vam objasnimo šta je startap, šta podrazumeva i da li ste vi na putu da postanete jedan zanimljiv, originalan, nesvakidašnji startap.

Poreklo

Termin svoje korene ima u engleskom jeziku (engleski: start up) i u bukvalnom smislu znači pokrenuti/započeti. Teorija se poklapa sa praksom,  s obzirom na to da startap kompanije pokreću/započinju neku svoju ideju i formiraju je u biznis plan.

Suština

Glavne osobine startapa su inovacija, tehnološki napredak, potencijal brzog rasta, skalabilnost i veliki domet. Ako bismo vam rekli da su neke od najvećih kompanija današnjice, kao što su Amazon, Facebook, Google, Alibaba, Uber, Airbnb itd, počeli upravo kao startapi, pretpostavljamo da svaku pojedinačnu osobinu ne moramo da objašnjavamo.
Iza svake od ovih kompanija, a nekadašnjih startapa, krije se inspirativna priča o uspehu i primer kako su neverovatne ideje proistekle iz logičkog promišljanja, prepoznavanja prilika i znanja. Dobro, uvek tu ima i malo sreće. To ne znači da treba da posetite astrologa, da vidite da li ste rođeni pod srećnom zvezdom, savetujemo da se ipak više oslonite na druge faktore.

Jedan od interesantnih primera je AirBnb i njihova priča.

AirBnb je start(ap)ovao 2007. godine. Cimeri Joe Gebbia i Brian Chesky, 27-godišnjaci, ostali su švorc i nisu mogli da plate kiriju. Te godine se u San Francisku održavala konferencija i svi hoteli su bili prebukirani. Upravo u toj činjenici, dvojica drugara uvidela su svoju šansu – logika, prilika i znanje! (ali i sreća na delu)

Došli su na ideju da u svojoj dnevnoj sobi iznajme 3 kreveta na naduvavanje i da u cenu uđe i doručak koji bi pripremili gostima. Sledećeg dana napravili su sajt. Ubrzo nakon otvaranja sajta usledile su prve 3 rezervacije koje su naplatili 80$ po osobi.
Biznis ideja je rođena!
Odlučili su da ciljaju publiku koja posećuje konferencije i festivale širom Amerike, angažujući lokalno stanovništvo u mestima gde se ove manifestacije održavaju, da popišu svoje sobe i da dozvole putnicima da ih rezervišu.
Sve ostalo je istorija.

Domaći inovatori

Priča o inovacijama nije rezervisana samo za inostranstvo.
Pobednik ovogodišnjeg Delta Biznis inkubatora tim Frigo gel, pravi je primer startapa. Sretko Popadić, Marko Stojanović, Nenad Jovančić i dr Ivan Glišić radili su na svojoj ideji Gel antifrost sistema.
Uvidevši problem sa kojim se susreću poljoprivrednici i kompanije u svojim voćnjacima, rešili su da razviju sistem efikasne zaštite voćnjaka i vinograda od prolećnih mrazeva trodimenzionalnom strukturom vode.
Motivacija članova tima je da primene svoje inovacije, rade na novim rešenjima, organizuju racionalan proizvodni proces, sarađuju sa naučnim institucijama, nastupe na tržištu, stabilizuju svoje tržišno učešće i izvezu dve trećine ukupne proizvodnje.

Firma vs. Startap

Važno je razumeti da startap ne mora da bude firma, ali je cilj svakog startapa  da postane prava firma…koja zarađuje…mnogo! To može da se postigne samo ako ima osobine koje ga čine onim što jeste – inovativni, skalabilni poslovni model koji se može ponavljati van granica nastanka ideje.
Startap može da bude i organizacija koja nije formalna i koja nema prihode.
Ovo bi praktično značilo da – ukoliko vi imate ideju, razvijate je, verujete da možete da je čak i prodate drugoj kompaniji jer imate neku inovaciju velikih razmera – vi ste startap, iako vam je račun u banci prazan ili ga i nema. Kada privučete investiciju, registracija vam ne gine i bravo – postali ste firma!

Mislite da jeste, a nije

Uzevši u obzir sve pomenute osobine startapa, dolazi se do zaključka da startap podrazumeva veliko tržište i tehnološku inovaciju globalnih razmera, koja bi velikom broju ljudi rešila određeni zahtev ili potrebu. I zato, sledeći put kada čujete reč startap, znaćete da procenite da li ste vi, možda, jedan od njih. ?

Pozivamo vas da svoje ideje unapređujete i da sledeće godine budete učesnici Delta Biznis inkubatora, mesta gde se razvijaju startapi. Više o tome pročitajte ovde.


Tanja Vasojević, Saradnik za internu i eksternu komunikaciju

Prijavi se da ti novi tekstovi stizu u inbox

Koristimo MailChimp kao našu marketing platformu. Klikom na “Prijavi se”, prihvatate da se informacije prenesu na ovu platformu. Saznaj više o njihovoj politici privatnosti ovde.

Previous

Saveti i trikovi za uspešnu organizaciju događaja

October 26, 2018
Next

Nova digitalna umetnost – kreiranje jake lozinke

November 9, 2018

Leave a Reply Cancel reply

Related posts

bananas
Delimo znanje,

Banane nisu žute

computer-5711954_1280
Delimo znanje,

Kome najviše (ne) odgovara rad na daljinu?

d
Delimo znanje,

Upornost i strpljenje su srž uspeha – priča o parobrodu i kornjači

0 (1)
Delimo znanje,

Lider se i rađa, i stvara

https://blog.deltaholding.rs/pitajte-deltu/

Najčitaniji tekstovi

  • 5 biznis knjiga koje svako treba da pročita 12.6k views | 1 comment
  • 8 godina Mladih lidera Delta Holdinga 7.9k views | 0 comments
  • Zgrabi tu praksu! 5.8k views | 10 comments
  • Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija 5.8k views | 11 comments
  • 13 sati i 38 minuta 5.1k views | 1 comment

Najnovije vesti

  • Banane nisu žute
  • Kome najviše (ne) odgovara rad na daljinu?
  • Upornost i strpljenje su srž uspeha – priča o parobrodu i kornjači
  • Lider se i rađa, i stvara
  • Paradoks izbora – kada je manje zapravo više?

Najnoviji komentari

  • Dragana on Budite prisutni, korisni, brzi!
  • Admin on Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija
  • Ivan on Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija
  • Dragana on 5 biznis knjiga koje svako treba da pročita
  • Nikola on Mraz u voćnjaku

Arhiva

  • April 2021
  • December 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • July 2020
  • June 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • June 2017

Kategorije

  • Delimo znanje
  • Naše priče
  • Od srca
  • Šta radimo kada ne radimo
  • Tašna i mašna
  • Uncategorized

Meta

  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org

Politika Privatnosti | Politika o kolačićima | Podešavanje kolačića
Blog uređuje: Delta Holding, Sektor za korporativne komunikacije.
Web stranicu izradio i održava: Delta Holding, Sektor IT.
© 2018 Delta Holding. Sva prava zadržana.