Kolege iz Delta Agrara podelile su iskustva o razmeni znanja sa inostranim kompanijama u okviru programa Deltina budućnost.

Mirjana Ninković, Menadžer spoljne trgovine, Spoljna trgovina i logistika
Iz tvog iskustva, zašto je važno da zaposleni imaju priliku da vide kako se posluje u inostranstvu?
Svakog dana čitamo novine o uspesima inostranih kompanija, ali pravi utisak o nekoj organizaciji možemo da steknemo tek kada u njoj provedemo neko vreme. Delta je jedan od najuspešnijih sistema u Srbiji koji parira i svakodnevno sarađuje sa kompanijama u inostranstvu. Mnogi su učili od nas, tako i mi moramo da učimo od drugih, ne ograničavajući se na granice države. Ja sam imala priliku da posetim naše dobavljače citrusa, koji se nalaze u Mersinu, jednoj od najvećih luka u Turskoj.
Šta je to što si naučila tokom prakse i moći ćeš da primeniš u svom poslu?
S obzirom na to da radim u sektoru spoljne trgovine i logistike u Delta Agraru, deo mog posla je da se u toku dana čujem sa inostranim partnerima, ljudima različitih profila, nivoa obrazovanosti i kultura. Moram da imam dobru komunikaciju sa njima u svakom trenutku, zato bi sve bilo mnogo lakše kada bismo uvek imali priliku da se upoznamo ,,lice u lice”. Dobri poslovni odnosi i kontakti su pola posla. Ovo je za mene bila izuzetna prilika da upoznam ljude ,,s druge strane žice” i ostvarim kontakte i poznanstva, koji će mi veoma značiti u poslu.
Šta ti je bilo najzanimljivije, čime si bila iznenađena, a čime oduševljena?
Kada sam prvi put došla u njihovu pakericu u Tarsusu, gde im je i centrala, stekla sam utisak da sam došla u neku malu firmu. Skroman prilaz i još skromnija kancelarija za sastanke nisu mi odavali utisak da se iza svega toga krije firma koja na dnevnom nivou isporučuje 250 – 300 tona citrusa za izvoz. Takođe, poslovna praksa koja preovladava je rešavanje problema ,,sada i odmah”. Bila sam zaprepašćena kad je jedan od direktora izašao sa sastanka kako bi se javio vozaču koji govori samo ruski jezik i objasnio kako da dođe do njihovog skladišta na utovar. Osim toga, Turci su sjajni domaćini. Bila sam tretirana kao prava princeza. Ovo je bila moja prva poseta Turskoj, pa je samim tim doživljaj i ugođaj bio još lepši.

Stefan Gajić, Regionalni menadžer prodaje, Semenski program
Posetio si Pioneer sa grupom farmera iz Srbije, prenesi nam ukratko kako je izgledala poseta?
U oktobru prošle godine zajedno sa kolegama iz Pioneer-a vodili smo 20 najvećih farmera u Srbiji u centralu Pioneer-a, u grad Des Moins, država Ajova u Americi. U okviru posete Pioneer-a uz stručnu pratnju domaćina obišli smo: Svetsku centralu Pioneer-a gde smo imali organizovana predavanja, Pioneer doradni centar, Istraživačku stanicu, Pioneer farmu, nekoliko najvećih farmera u Ajovi, kooperaciju, distributere Pioneer semena, fabriku John Deer sejalica.
U čemu se rad Delta Agrara razlikuje od američkog načina rada?
Delta Agrar je ekskluzivni proizvođač, dorađivač i distributer Pioneer semena više od 15 godina. Standardi u našem poslovanju gotovo su izjednačeni sa načinom rada u Americi. U to su imali prilike da se uvere i farmeri koje smo vodili. Način distribucije se dosta razlikuje. Glavni razlozi su nivo ekonomskog standarda njihovih farmera kao i GMO tehnologija koju primenjuju. Njihova prodaja semena završava se u decembru kada naša tek počinje, a sporna potraživanja u njihovoj prodaji praktično ne postoje. Što je za mene kao menadžera prodaje bio najzanimljiviji detalj.
Koji Know – How si doneo u Srbiju?
Danas se u Americi poljoprivrednom proizvodnjom bave samo profesionalci. Sitni farmeri su gotovo nestali, a upravo taj trend dolazi i kod nas. Samo vrhunska tehnologija i znanje je ono što može imati ekonomsku isplativost u proizvodnji. U saradnji sa našim principalom Pioneer-om, koji ulaže milijardu dolara godišnje u razvoj novih proizvoda možemo samo da dolazeće trendove nastavimo da uvodimo u Srbiju.