Sa više različitih strana čuli smo sve pohvale o najvećem događaju o inovacijama u Evropi, koji se godinama unazad organizuje početkom novembra u Lisabonu. Zvučna imena predvača, zanimljivi nazivi predavanja i predstavljanje inovacija u svim oblastima, bili su dovoljan razlog da se uputimo u glavni grad Portugala.
Ako niste čuli za Web Summit, evo par reči: Web Summit je godišnja tehnološka konferencija koja je 2009. nastala u Dablinu i od 2016. godine održava se u Lisabonu. Manifestacija je poznata kao najveća evropska IT konferencija, a statistika događaja ove godine to i potvrđuje: 70.469 učesnika iz 163 zemlje od kojih su 46.3% žene, 1.206 govornika, 2.150 startapa, 1.221 investitor, 2.526 predstavnika medija.
U Delta Holdingu imamo program inoviranja, ali takođe i program namenjen startapima, tako da smo kolege i ja od Web Summita očekivali inspiraciju, kontakte, nove uvide u procese inoviranja i startap ideje.
Pripreme za događaj
Zbog velikog broja učesnika, važno je da na vreme kupite ulaznice, obezbedite smeštaj i prevoz jer cene vrtoglavo rastu kako se datum događaja približava. Kada kažemo na vreme, mislimo NAJKASNIJE sredinom godine, na primer u junu ili julu.
Kada stignete u Lisabon, na aerodromu već možete da se registrujete i uzmete akreditaciju. Potrudite se da je ne izgubite, jer ako se to desi, potrebno je da kupite novu. Proverite koji način prevoza do smeštaja je najpovoljniji, jer taksisti umeju da naplate više od regularne cene. Metro stanice su dobro obeležene i putokazi za Web Summit su postavljeni u celoj mreži metroa, kao i oznake da čuvate svoje lične stvari zbog džeparoša.
Događaj je smešten u Altice Areni, a to znači da ćete posetiti centralnu halu sa kapacitetom od 20.000 ljudi, i dodatnih 5 hala prepunih različitih sadržaja.
Na samoj ceremoniji otvaranja u redu se čekalo i po sat vremena, a neki od učesnika i nisu uspeli da uđu na vreme i isprate uvodno obraćanje Edvarda Snoudena. Organizator se pobrinuo da učesnici sve informacije o rasporedu dešavanja i predavačima mogu da pronađu na sajtu i aplikaciji Summita i tako kreiraju sopstveni kalendar sa rasporedom.
Kalendar jeste koristan, ali zbog velikog broja posetilaca dešava se da su sale za predavanja i radionice kojima ste želeli da prisustvujete već popunjene, pa ćete morati da stojite ili jednostavno potražite drugu aktivnost (kojih ne manjka). Potrebno je da u rasporedu uračunate i vreme potrebno da stignete od jedne hale do druge prolaskom kroz gužvu.
Koliko god da ste se pripremali, pravili raspored, gotovo je nemoguće nešto ne propustiti.
U centralnoj hali, održavala su se predavanja glavnih govornika, a u ostalih pet hala sadržaj je bio sledeći: po dve bine za tematska predavanja, prostori na kojima su kompanije predstavljale svoje programe, prostor gde startapi pitchuju svoje ideje pred investitorima (u bokserskim ringovima, na podijumima…), prostor gde startapi predstavljaju svoje biznise i koji su razvrstani po fazama razvoja.
Jedan dan na Web Summit-u
Krenete metroom (karte se kupuju na aparatima na stanicama) prepunim ljudi koji idu na isto mesto gde i vi i sve vreme pridržavate lične stvari.
Iz metroa pratite reku ljudi koji su se uputili ka jednom ulazu, i naravno čekate u redu za proveru akreditacije i ličnih stvari.
Nakon provere, ulazite u petu salu i onda počinje trka sa vremenom i napravljenim rasporedom aktivnosti. Poruka organizatora je da sa sobom ponesete praznu flašicu za vodu, da ne biste trošili kartonske čaše koje se nalaze na više mesta u svakoj sali uz aparate za vodu – u prevodu, flašica vam nije potrebna. Takođe, u svakoj sali imate i aparate za kafu, koji se sasvim slučajno zovu „Delta“ :).
Sredinom dana ćete verovatno ogladneti i onda se spremite za još čekanja u redovima za hranu koju možete kupiti na platoima između hala, ili jednostavno sa sobom ponesite obrok. Nakon pauze za ručak, nastavljate sa realizacijom planiranih aktivnosti do kraja dana.
I tako svakog dana.
Ako niste previše umorni od dnevnih dešavanja, u večernjim satima organizuje se i Night Summit koji je predviđen za druženje i networking.
Šta smo dobili učešćem na Web Summitu?
Ako krenete od pretpostavke da uvek možete nešto da naučite i iz svega izvučete neku pouku – iskustvo koje smo poneli svakako je korisno. Glavni benefiti su, svakako, inspiracija i motivacija da posao koji obavljamo u vezi sa inoviranjem radimo još bolje.
Promene se dešavaju brzo i trendovi se menjaju – zvučaće kao rečenica koju ste više puta čuli, ali – BUDUĆNOST JE SADA! Danas predviđamo šta nas čeka za pet godina. Tržište radne snage se menja, menjaju se biznis modeli, način na koji se posao obavlja, komunikacija… i zato je važno da smo u toku sa svim inovacijama.
Nekada je Silikonska dolina bila simbol centra inovacija, ali danas se promene dešavaju u velikom broju i na globalnom nivou. Zato, ako neka od ideja u praksi ne može da zaživi, nema se mnogo vremena za „popravku“.
Bez obzira na teme predavanja koje smo slušali, zajedničko za više njih je da se u središte svega stavlja ČOVEK, odnosno njegove potrebe i prava. Prava u smislu zaštite ličnih podataka, a potrebe u smislu da inovacije nemaju smisla ako nemaju upotrebnu vrednost za čoveka, tj. potrebna su nam rešenja koja nam olakšavaju i unapređuju život.
U tehnološkom smislu, digitalizacija je proces koji je u toku. 9 od 10 zanimanja budućnosti će zahtevati digitalnu pismenost. I dalje će se razvijati veštačka inteligencija, cloud servisi, 5G mreža koja će postati kao električna energija danas – biće svuda oko nas.
Ali, da ne bismo prepričavali šta smo slušali, prosleđujemo vam link na kome se nalaze predavanja. Sigurni smo da ćete pronaći nešto interesantno!
A da li ćete otići na Web Summit 2020, procenite sami.
Nadica Milanović, Menadžer za inovativne projekte, Delta Holding