Posao i druge priče
  • Delimo znanje
  • Naše priče
    • Šta radimo kada ne radimo
    • Tašna i mašna
  • Od srca
  • Zašto da nam ostavite email
  • Kontakt
Posao i druge priče
  • Delimo znanje
  • Naše priče
    • Šta radimo kada ne radimo
    • Tašna i mašna
  • Od srca
  • Zašto da nam ostavite email
  • Kontakt
Delimo znanje,

Vazduh koji (u)dišemo

zeleni put

Beograd je jedan od najzagađenijih gradova na svetu! Ovo je vest koja je odjeknula našim medijima pre samo mesec dana. Sa svoja dva miliona stanovnika Beograd je na istom nivou zagađenosti kao gradovi koji imaju više desetina miliona stanovnika. Koliko mi, u moru sopstvenih obaveza i problema, stižemo da razmišljamo o razlozima za tu činjenicu ili o načinu na koji možemo da doprinesemo smanjenju zagađenosti vazduha koji udišemo?

Koliko automobili doprinose zagađenju vazduha?

Radeći u auto industriji redovno se susrećem sa temom emisije štetnih gasova – sredstva za transport imaju čak 23% udela u emisiji CO2, a najveći deo dolazi upravo od kamiona, automobila i motocikala. Tužna je činjanica da je vozni park u Srbiji u proseku stariji od 16,5 godina, jer se kod nas sliva sav “otpad” iz EU, što znači da su ova vozila u EURO 3 standardu ili niže.

Šta su EURO standardi?

EURO standardi određuju količinu štetnih četica u izduvnim gasovima koje automobili smeju da emituju u različitim uslovima korišćenja. Dakle, što su motori sa većom EURO oznakom, oni su manje štetni po okolinu, odnosno emituju manje štetnih gasova, tako da prvi korak naše države u borbi protiv zagađenja jeste zabrana uvoza starijih polovnih vozila, odnosno onih sa EURO 3 ili nižim standardom.

Možda je ovo nezahvalna tema za nekoga ko radi u auto industriji, ali imajte u vidu da sva nova BMW i MINI vozila ispunjavaju norme strožije i od propisane EURO 6. Kompanija BMW u svojoj strategiji najavljuje da će do 2023. imati 25 električnih ili hibridnih modela u svojoj gami, a kao prvi premijum proizvođač koji je 2013. u ponudu uvrstio i potpuno električni BMW i3, jasno je pokazala da je elektrifikacija ono što je realnost i da je očuvanje planete na prvom mestu. Ono što BMW grupaciju izdvaja od konkurencije među proizvođačima elektrifikovanih vozila jeste briga i o njihovoj proizvodnji i njenom uticaju na očuvanje prirode. Svaki elektrifikovani model mora da dokaže da je u celom ciklusu – od nabavke sirovina, proizvodne i upotrebne faze, kao i reciklaže, njegova ravnoteža CO2 znatno bolja nego kod istog modela sa konvencionalnim pogonom. To znači da se u samom procesu proizvodnje električnih i hibridnih vozila vodi računa da ona budu proizvedena na ekološki način – počevši od materijala koji se koriste ali i energije koja se koristi prilikom proizvodnje, tako na primer, BMW fabrika u Lajpcigu koristi energiju vetra, ona u Severnoj Americi strateški je izgrađena pored jezera, kako bi iskoristila energiju vode.

Kakva vozila se uvoze i prodaju u Srbiji?

U prvih 9 meseci ove godine u Srbiju je uveženo više od 100.000 polovnih vozila, a statistike pokazuju da je 45% uveženih vozila u Euro 3 standardu i to su većinom vozila starija od 14 godina, dok je svega 6% onih mlađih od 4 godine sa Euro 6 standardom. Ovo su vrlo zabrinjavajući podaci jer se sva ta stara vozila voze i nalaze na našim ulicama i zagađuju vazduh.

Šta je rešenje?

U skladu sa Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila iz 2018. godine, svi vlasnici starijih vozila su u obavezi da svoje automobile usklade sa eko-normama, jer od 2021. ona neće moći da prođu tehnički pregled. Ovo zahteva određena ulaganja u vidu kupovine novih katalizatora, izduvnih sistema i filtera, tako da ipak vredi razmisliti o kupovini novog ili polovnog automobila koji zadovoljava norme.

U Evropi, države stimulišu kupovinu novih vozila kroz program zamene vozila “staro za novo” i različite dodatne pogodnosti, a uveden je i veći porez za starija vozila i to na osnovu emisije štetnih gasova. U nekim državama je ovakvim vozilima zabranjen ulazak u gradske centre i prirodne rezervate. Velika je verovatnoća da će se ovo sve preslikati i u našoj zemlji.

Šta su trendovi u svetu?

Do 2021. godine očekivano je da će se prodaja hibridnih i električnih vozila udvostručiti u odnosu na 2019. S obzirom na to da radim u Delta Auto grupi, podeliću primere iz naše kompanije. Trenutno u ponudi imamo više različitih hibridnih BMW, MINI modela, a uz njih i dva potpuno električna – BMW i3 i MINIe. Već naredne, 2020. godine, očekuje nas lansiranje tri nova BMW X modela u hibridnim verzijama: BMW X1 PHEV, BMW X2 PHEV i BMW X3 PHEV. Za 2021. godinu u planu je potpuno novi električni model BMW i4 kao i BMW iX3, prvi potpuno električni SAV.

Honda ima u planu da svi njeni glavni modeli u Evropi sadrže elektrifikovane pogonske sklopove do 2022. godine, a sve svoje elektrifikovane proizvode objediniće pod istim globalnim imenom „e: Technology“. HONDA Srbija u svojoj ponudi ima hibridnu verziju CR-V modela, dok nas naredne godine očekuje potpuno novi JAZZ koji će postojati isključivo u hibridnoj verziji.

Iako se, u našoj zemlji, električni i hibridni automobili i dalje smatraju luksuzom, njihova korist je višestruka. Električni uopšte, a hibridni manje zagađuju okolinu jer troše manje goriva, dok po gradu možete da ih vozite na potpuno električni pogon tako da donose i velike uštede u budžetu. Električni modeli su dosta jeftiniji i za održavanje, dok su besplatan parking, vožnja žutom trakom i ulazak u centar grada samo neki od benefita koje će vlasnici električnih i hibridnih vozila koristiti. Ono što je neophodno jeste podrška države – i po pitanju subvencija i po pitanju infrastrukture.

Milica MarkovicAutor: Milica Marković, PR specijalista, Delta Auto Grupa

Feature image credit: Julian Ebert, Unsplash

Prijavi se da ti novi tekstovi stizu u inbox

Koristimo MailChimp kao našu marketing platformu. Klikom na “Prijavi se”, prihvatate da se informacije prenesu na ovu platformu. Saznaj više o njihovoj politici privatnosti ovde.

automobiliekologijavazduhzagađenje
Previous

Beograd treba više da ceni svoje hotelsko tržište

December 30, 2019
Next

Prednosti i mane rada od kuće

January 23, 2020

Leave a Reply Cancel reply

Related posts

bananas
Delimo znanje,

Banane nisu žute

computer-5711954_1280
Delimo znanje,

Kome najviše (ne) odgovara rad na daljinu?

d
Delimo znanje,

Upornost i strpljenje su srž uspeha – priča o parobrodu i kornjači

0 (1)
Delimo znanje,

Lider se i rađa, i stvara

https://blog.deltaholding.rs/pitajte-deltu/

Najčitaniji tekstovi

  • 5 biznis knjiga koje svako treba da pročita 14.6k views | 1 comment
  • 8 godina Mladih lidera Delta Holdinga 7.9k views | 0 comments
  • Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija 5.8k views | 11 comments
  • Zgrabi tu praksu! 5.8k views | 10 comments
  • 13 sati i 38 minuta 5.2k views | 1 comment

Najnovije vesti

  • Banane nisu žute
  • Kome najviše (ne) odgovara rad na daljinu?
  • Upornost i strpljenje su srž uspeha – priča o parobrodu i kornjači
  • Lider se i rađa, i stvara
  • Paradoks izbora – kada je manje zapravo više?

Najnoviji komentari

  • Dragana on Budite prisutni, korisni, brzi!
  • Admin on Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija
  • Ivan on Za uspeh je potrebna (i) emocionalna inteligencija
  • Dragana on 5 biznis knjiga koje svako treba da pročita
  • Nikola on Mraz u voćnjaku

Arhiva

  • April 2021
  • December 2020
  • October 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • July 2020
  • June 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • June 2017

Kategorije

  • Delimo znanje
  • Naše priče
  • Od srca
  • Šta radimo kada ne radimo
  • Tašna i mašna
  • Uncategorized

Meta

  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org

Politika Privatnosti | Politika o kolačićima | Podešavanje kolačića
Blog uređuje: Delta Holding, Sektor za korporativne komunikacije.
Web stranicu izradio i održava: Delta Holding, Sektor IT.
© 2018 Delta Holding. Sva prava zadržana.