Beograd je jedan od najzagađenijih gradova na svetu! Ovo je vest koja je odjeknula našim medijima pre samo mesec dana. Sa svoja dva miliona stanovnika Beograd je na istom nivou zagađenosti kao gradovi koji imaju više desetina miliona stanovnika. Koliko mi, u moru sopstvenih obaveza i problema, stižemo da razmišljamo o razlozima za tu činjenicu ili o načinu na koji možemo da doprinesemo smanjenju zagađenosti vazduha koji udišemo?
Koliko automobili doprinose zagađenju vazduha?
Radeći u auto industriji redovno se susrećem sa temom emisije štetnih gasova – sredstva za transport imaju čak 23% udela u emisiji CO2, a najveći deo dolazi upravo od kamiona, automobila i motocikala. Tužna je činjanica da je vozni park u Srbiji u proseku stariji od 16,5 godina, jer se kod nas sliva sav “otpad” iz EU, što znači da su ova vozila u EURO 3 standardu ili niže.
Šta su EURO standardi?
EURO standardi određuju količinu štetnih četica u izduvnim gasovima koje automobili smeju da emituju u različitim uslovima korišćenja. Dakle, što su motori sa većom EURO oznakom, oni su manje štetni po okolinu, odnosno emituju manje štetnih gasova, tako da prvi korak naše države u borbi protiv zagađenja jeste zabrana uvoza starijih polovnih vozila, odnosno onih sa EURO 3 ili nižim standardom.
Možda je ovo nezahvalna tema za nekoga ko radi u auto industriji, ali imajte u vidu da sva nova BMW i MINI vozila ispunjavaju norme strožije i od propisane EURO 6. Kompanija BMW u svojoj strategiji najavljuje da će do 2023. imati 25 električnih ili hibridnih modela u svojoj gami, a kao prvi premijum proizvođač koji je 2013. u ponudu uvrstio i potpuno električni BMW i3, jasno je pokazala da je elektrifikacija ono što je realnost i da je očuvanje planete na prvom mestu. Ono što BMW grupaciju izdvaja od konkurencije među proizvođačima elektrifikovanih vozila jeste briga i o njihovoj proizvodnji i njenom uticaju na očuvanje prirode. Svaki elektrifikovani model mora da dokaže da je u celom ciklusu – od nabavke sirovina, proizvodne i upotrebne faze, kao i reciklaže, njegova ravnoteža CO2 znatno bolja nego kod istog modela sa konvencionalnim pogonom. To znači da se u samom procesu proizvodnje električnih i hibridnih vozila vodi računa da ona budu proizvedena na ekološki način – počevši od materijala koji se koriste ali i energije koja se koristi prilikom proizvodnje, tako na primer, BMW fabrika u Lajpcigu koristi energiju vetra, ona u Severnoj Americi strateški je izgrađena pored jezera, kako bi iskoristila energiju vode.

Kakva vozila se uvoze i prodaju u Srbiji?
U prvih 9 meseci ove godine u Srbiju je uveženo više od 100.000 polovnih vozila, a statistike pokazuju da je 45% uveženih vozila u Euro 3 standardu i to su većinom vozila starija od 14 godina, dok je svega 6% onih mlađih od 4 godine sa Euro 6 standardom. Ovo su vrlo zabrinjavajući podaci jer se sva ta stara vozila voze i nalaze na našim ulicama i zagađuju vazduh.
Šta je rešenje?
U skladu sa Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila iz 2018. godine, svi vlasnici starijih vozila su u obavezi da svoje automobile usklade sa eko-normama, jer od 2021. ona neće moći da prođu tehnički pregled. Ovo zahteva određena ulaganja u vidu kupovine novih katalizatora, izduvnih sistema i filtera, tako da ipak vredi razmisliti o kupovini novog ili polovnog automobila koji zadovoljava norme.
U Evropi, države stimulišu kupovinu novih vozila kroz program zamene vozila “staro za novo” i različite dodatne pogodnosti, a uveden je i veći porez za starija vozila i to na osnovu emisije štetnih gasova. U nekim državama je ovakvim vozilima zabranjen ulazak u gradske centre i prirodne rezervate. Velika je verovatnoća da će se ovo sve preslikati i u našoj zemlji.
Šta su trendovi u svetu?
Do 2021. godine očekivano je da će se prodaja hibridnih i električnih vozila udvostručiti u odnosu na 2019. S obzirom na to da radim u Delta Auto grupi, podeliću primere iz naše kompanije. Trenutno u ponudi imamo više različitih hibridnih BMW, MINI modela, a uz njih i dva potpuno električna – BMW i3 i MINIe. Već naredne, 2020. godine, očekuje nas lansiranje tri nova BMW X modela u hibridnim verzijama: BMW X1 PHEV, BMW X2 PHEV i BMW X3 PHEV. Za 2021. godinu u planu je potpuno novi električni model BMW i4 kao i BMW iX3, prvi potpuno električni SAV.
Honda ima u planu da svi njeni glavni modeli u Evropi sadrže elektrifikovane pogonske sklopove do 2022. godine, a sve svoje elektrifikovane proizvode objediniće pod istim globalnim imenom „e: Technology“. HONDA Srbija u svojoj ponudi ima hibridnu verziju CR-V modela, dok nas naredne godine očekuje potpuno novi JAZZ koji će postojati isključivo u hibridnoj verziji.
Iako se, u našoj zemlji, električni i hibridni automobili i dalje smatraju luksuzom, njihova korist je višestruka. Električni uopšte, a hibridni manje zagađuju okolinu jer troše manje goriva, dok po gradu možete da ih vozite na potpuno električni pogon tako da donose i velike uštede u budžetu. Električni modeli su dosta jeftiniji i za održavanje, dok su besplatan parking, vožnja žutom trakom i ulazak u centar grada samo neki od benefita koje će vlasnici električnih i hibridnih vozila koristiti. Ono što je neophodno jeste podrška države – i po pitanju subvencija i po pitanju infrastrukture.
Autor: Milica Marković, PR specijalista, Delta Auto Grupa
Feature image credit: Julian Ebert, Unsplash